דפוס חשיבה מגויס במצבי "קרב"

מאת: מאסטר איל ינילוב

מאת: מאסטר איל ינילוב

אייל קשור בעולם הקרב-מגע משנת 1974, ומרצה ומכשיר מדריכים מאז שנת 1981. כנשיא וכמדריך ראשי של KMG, איל עומד בראש ארגון עולמי הפועל בכ-60 מדינות, עם למעלה מ- 1500 מדריכים ועשרות אלפי לקוחות – פרטיים, ממשלתיים, וחברות מסקטורים שונים.

מאת: ד"ר אולה בואה

מאת: ד"ר אולה בואה

אולה הנורווגי הוא ממפתחי תוכנית Boardroom Warriors. הוא מרצה בתחום המנהיגות ברחבי העולם, ומתמחה בקבלת החלטות במצבי לחץ, מנהיגות וביצועי הובלה.

המונח שבכותרת הוא תרגום צולע של מונח המגיע מעולם אומנות הלחימה והיחידות המיוחדות: combat mindset, כשלמעשה זהו מינוח כוללני אשר מתאים גם לעולמות אחרים, דוגמת עולם העסקים, בהם יש צורך במיקוד והתגייסות מכווני מטרה המגובים בדפוסי חשיבה והתנהלות מיטביים.

בעולם העסקים ישנן התרחשויות לא צפויות הדורשות- לפני תגובה- את היכולת להתגייס באופן מיטבי. ישנם מקרים הדורשים מהמנהלים דפוסי חשיבה והתנהלות המותאמים למצבי לחץ שאם לא כן- לא יתפקדו בהם נכון. אלמנט מרכזי ראשוני להתרכז בו כדי לפתח דפוסי חשיבה והתנהגות נכונים במצבי סטרס יהיה יכולות מיקוד. אלו יאפשרו לנטרל מסיחי דעת, לרסן רגשות הרסניים, ולהיות מרוכזים במשימה.

בכדי לפתח את יכולות המיקוד ראשית יש צורך ללמוד מהו סטרס, ולהבין את התגובות השונות – הפיזיות והמנטאליות –  שהוא עשוי לגרור אחריו. אלו יכולות להיות מגוונות ושונות מאדם לאדם. חשוב יהיה ללמוד נושאים תאורטיים כגון OODA loop (observe-Orient-Decide-act), mental stalling, ו-cognitive rubbernecking בטרם מעבר למתודות ותרגילים פרקטיים בתחום המיקוד והריכוז, כאלה המשמשים אותנו גם בפיתוח יכולות באימונים של אנשי יחידות מובחרות, אנשי גופים ממשלתיים מיוחדים, ועוד.

במחקר שביצענו באקדמיה הצבאית הנורווגית ראינו כי חניכים אשר ביצעו תרגילים מנטאליים חיוביים טרם תרגול צניחה חופשית ממטוס חוו רמות לחץ פחותות משמעותית מאחרים. העיקרון הבסיסי בתרגילים שבוצעו בניסוי זה, כמו גם בתרגילים שאנו מעבירים ומלמדים בסדנאות שאנו מעבירים, הוא ללמוד להיות "כאן ועכשיו" בכל סיטואציה. דרך מספר שיטות של תרגילי נשימה וריכוז ניתן להגיע לשליטה מנטאלית שתשמור על מיקוד בסיטואציה ועל "נוכחות" מלאה בה, גם אם זו מלחיצה וחריגה.

את נושא האימון המנטאלי נהוג לתקוף ב-4 אסטרטגיות: ויזואליזציה, הצבת מטרות מדורגת, שכנוע עצמי חיובי ורגיעה. באמצעות תרגילים שונים תחת ארבעת האסטרטגיות האלו, נכוון לפתח בטחון עצמי, מחויבות, שליטה בתגובות הפיזיות, יכולת לוויסות תשומת הלב לביזור המיקוד ולהתעלמות מגורמים מסיחים.

מתוך האסטרטגיות הנ"ל פיתחנו מתודות יעילות הנוגעות בוויסות רגשי, בנטרול מחשבות שליליות, ובאימוץ גישה חיובית מקדמת מתוך פיתוח מוקד שליטה פנימי עמוק שאנו מיישמים בכל הסקטורים עמם אנו עובדים.

שתפו

שיתוף ב facebook
שיתוף ב google
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב pinterest
שיתוף ב print
שיתוף ב email
סגירת תפריט

מלאו פרטים